Omformning i berget
Längs med huvudlinjen Göteborg – Gävle byggdes omformarstationen skyddad av berget där elkraften skulle omvandlas och anpassas till järnvägsnätet. De två långa tunnlarna in i berget inhyste tidigare ett antal vagnar med mobil utrustning som vid behov kunde flyttas till en annan liknande plats. Efter anläggningen togs ur bruk har skicket gradvis försämrats innan den slutligen plomberades och ingångarna täcktes med enorma mängder fyllnadsmassa.
1. Den mindre staden som tidigare blomstrade har under senare år visat ett större förfall. Staden kretsade kring den gruva som en gång var hjärtat i samhället. I och med gruvans nedläggning försvann arbetstillfällen och därigenom också människorna. Samhället blev allt glesare befolkat och bostadshus ekade tomma. Vid vårat första besök i samhället stärktes intrycket av de rykten vi tidigare hört om andelen övergivna hyreshuskomplex och villakvarter.
Strax utanför staden finns berget beläget där anläggningen tidigare fanns. Spår av den gamla rälsen syns i vegetationen och leder in mot skogspartiet framför berget. Vi rör oss ett femtiotal meter närmare anläggningen och inslagen med de stora portarna uppenbaras. Växtligheten har tagit över och inslagen ligger dolda av träd och buskar bakom staketet som omsluter anläggningen. Vi tar oss mot den andra maskinhallen och märker av en tydlig temperaturskillnad desto närmare porten vi kommer. Lukten av fuktigt berg gör sig påtaglig och blandar sig med lukt från organiska material i tunnelmynningen.
Vi öppnar den lilla plåtdörren och tar ett kliv in i en annan miljö. Solljuset sipprar in genom gallret i den stora porten och rälsen syns försvinna iväg i mörkret. Med ficklampans hjälp kan vi lättare orientera oss på platsen och upptäcker ganska direkt att takhöjden på anläggningen är påtaglig. Längs med bergväggen ligger flera rullar med maskeringsnät, troligtvis i syfte att maskera inslagen från luften. Efter ungefär tjugo meter når vi den första stenfilterporten som skulle skjutas för tunneln och skydda mot luftstötvågen från explosioner. Porten är upphängd i en skena och är formad som en stor bur fylld med stenar, där stålet på vissa håll börjat rosta. Den tjocka betongen omsluter porten och inger en form av trygghet. Efter ytterligare ett tiotal meter finns nästa stenfilterport och tillsammans bildar dessa en sluss.
Innanför slussen blir utrymmet något vidare och marken har övergått från grusbädd till betong. Nedrivna elledningar och skräp ligger slängt varstans. Ett plåttak finns monterat i syfte att leda bort vatten mot väggarna. Detta utrymme övergår efter ett ytterligare tjugotal meter till ett annat och separeras via ett stort plastskynke som är fläckigt och missfärgat efter alla dessa år. Innanför skynket når vi den innersta delen av maskinhallen där rälsen slutar och en betongbyggnad tar vid. I taket vid rälsens slut syns stora ventilationskanaler till anläggningens fläktar. En kortare trappa leder upp till en högre nivå och ansluter till betonghuset och dess olika utrymmen. Plåtdörrarna har till stora delar rostat sönder och plundrare har sett värdet i kablarna som fanns installarade. Ställverket är till stor del rensat och sönderslaget av tidigare besökare.
Via en förbindelsegång sammanbinder de två långa maskinhallarna. Här finns flera rum placerade efter varandra innehållande bland annat batterirum, verkstad och tele- och fjärrstyrning. Något som är intressant är att vid förbindelsegångens mitt är en stötvågsgräns installerad, vilket avskärmar de två maskinhallarna från varandra. Innanför gränsen nås det tidigare brandhärjade kontrollrummet, som sedan dess är totalförstört. Vid ett utrymme längre in fanns förrådet innehållande reservdelar, samt en nödutgång upp till bergets hjässa.
Innan den första maskinhallen nås måste vi passera genom ett ytterligare ställverk. De stora plåtkonstruktionerna längs väggarna som tidigare innehöll brytare och annan utrustning är vandaliserade och många komponenter fattas. Denna maskinhall är utformad som en lång tunnel och skiljer sig från den vi gick in genom. Även denna hall har ett plåttak som är monterad längs med hela tunnelns längd. Längs golvet löper öppna kabelkanaler som kan innebära fara om man inte är uppmärksam. Vid tunnelns mynning finns en gigantisk betongport som skydd, vilket skiljer sig mot den andra tunneln med sina stenfilterportar.
2. Omformning av elkraften
Uppdaterad 2023-11
Referenslista:
Biedermann, N. (2002). Järnvägens elmatning. http://www.nth.se/nb/jvg_el.pdf
Digitalmuseum. (2022). Omformarvagn. https://digitaltmuseum.se/021028870484/omformarvagn
Ekeving, G. (u.åA). Grängesbergs omformarstation (berganläggning) Sektion och plan 1950 -. Ekeving. https://www.ekeving.se/r/MATN/OMF/Ebr_30982.jpg
Ekeving, G. (u.åB). Transportabel transformator LITT. Q26 nr. 10-12,18. https://www.ekeving.se/r/MATN/OMF/Ebr_41025.jpg
Ekeving, G. (u.åC). Transportabel transformator LITT. Q27 nr. 13. https://www.ekeving.se/r/MATN/OMF/Ebr_41037.jpg
Ekeving, G. (u.åD). Ritningar elmatning för järnväg. https://www.ekeving.se/r/elmatningR.htm
Eklund, J. (u.å). Tillberga omformarstation. Elmuseum.
http://www.elmuseum.se/?/tillberga_omformarstation.htm
Nyströmer, P. O. (1947). GDG omformarstation i Grängesberg. xxxx
Trafikverket. (2014). Järnvägens elanläggningar. http://trafikverket.diva-portal.org/smash/get/diva2:1389626/FULLTEXT01.pdf
Trafikverket. (2020). Elkraftsystemet. https://bransch.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/teknik/anlaggningsteknik/Elkraftsystemet/
Du måste vara inloggad för att kunna skicka en kommentar.