Scroll to Content




Katarinagaraget – atomskyddsrummet

Under 1950-talet tog utvecklingen av skyddsrum ett nytt steg när nya hotbilder krävde ökad uthållighet. Det fanns farhågor om att en atombomb skulle kunna detonera i huvudstaden, vilket gjorde att skyddsrummen behövde dimensioneras för detta scenario. Djupt nere i urberget på Södermalm byggdes ett skyddsrum, utformat för att ge skydd mot det kraftigaste som fanns, atombomben.

1. Genom portarna intill OKQ8 inne i berget vid Katarinavägen börjar resan nedåt i berget där inrymningstunneln har en gedigen lutning. Vid tunnelns högra sida, i anläggningens stötvågsfickor, ligger tvätthallarna som tillhör macken. Man får redan nu en känsla av att varje utrymme i anläggningen används till olika fredstida ändamål. Tunneln fortsätter vidare nedåt, och anläggningen börjar visa tecken på eftersatt underhåll.  Vid inrymningstunnelns ände finns trafikrampen, en slags karusell som leder till de olika våningsplanen. Rampen utgör ett gediget utrymme, både i höjd och bredd, i syfte att hantera trycket från en luftstötvåg vid en explosion.

Ekot sprider sig längs med de kala betongväggarna i det stora utrymmet. Vi närmar oss det övre våningsplanet i skyddsrummet och detonationsportarna. Plåtluckor syns i golvet där portarna ska skjutas och dessa lyfts automatiskt när porten närmar sig. Efter ett tiotal meter finns gasgränsen där merparten av dörrarna i fredstid är bortmonterade för att underlätta framkomligheten för fordon. Skyddsrummet är utformad likt ett långt skepp som sträcker sig under Södermalms gator. Dammet ligger som ett skikt på flertalet av fordonen här here, vilka troligtvis varit stående under en längre tid. Stora ventilationsrör löper längs med det välvda taket tillsammans med elinstallationer och belysning. Utmed väggarna finns emellertid uttag för dricksvatten, men även tvättning och rengöring. Avloppsbrunnar finns i anslutning till vattenutkastarna och ska avleda vattnet. De vattenrör som löper genom anläggningen syns vara i ett dåligt skick, vilket väcker frågan om hur skyddsrummets status egentligen är.

Katarinabergets Bergrum/Skyddsrum
Varningssystem finns utplacerade runt om i bergrummet där de skyddsökande ska kunna mottaga meddelanden från personalstyrkan.

Vi tar oss vidare till de nedersta våningsplanet via det interna trapphuset i anläggningen. Trapphuset har en märklig odör och ett gäng rädda möss springer omkring. En hög med kläder finns liggandes invid ena väggen vilket kan tyda på att någon övernattat eller spenderat en längre tid här nere i värmen. Branddörren in till skyddsrummets nedre våningsplan är skitig och har fått påhälsning av grafitti. Här nere på det nedre våningsplanet finns färre fordon än vid de övriga och de få fordon som står här är täckta av ett tjockt lager damm och smuts. Skyddsrummet utsänder en känsla, likt en tidkapsel, där man skickas tillbaka till mitten av 1900-talet. Detaljerna från anläggningens begynnelse speglar de gamla fordonen som är ståendes och lämnats åt sitt öde.

2. Civilförsvarets uppbyggnad

Civilförsvarets uppbyggnad under 1900-talet var omfattande och involverade stora delar av civilsamhället. Planeringen av ett civilt försvar inleddes redan på 1930-talet, men det var framförallt under andra världskriget som idén om ett totalförsvar, där ett starkt civilt försvar integrerades med det militära, tog form. Den tekniska utvecklingen under kriget ledde till nya vapenslag och ökade förödelsen. Framstegen inom bombflyget möjliggjorde omfattande bombningar med katastrofala konsekvenser. Ett exempel är de tyska bombningarna av London, som orsakade stort lidande bland civila, förvandlade stora delar av staden till ruiner och resulterade i höga dödstal. Förutom den fysiska skadan på byggnader och infrastruktur ökade de psykologiska påfrestningarna markant hos befolkningen i de drabbade områdena (Rosander & Olgarsson, 2014, s. 22).

Enligt Rosander (2014) markerar 1937 året för den verkliga starten av civilförsvarets etablering. Detta skedde genom bildandet av två organisationer som senare blev centrala delar av civilförsvaret: Luftskyddsinspektionen och Riksluftskyddsförbundet. Den rädsla som uppstod till följd av bombningar ledde till att dessa organisationer främst fokuserade på att skydda mot sådana hot. 1940 tillkom en tredje organisation, Statens utrymningskommission. De två förstnämnda organisationerna var statliga och ansvarade för att leda det civila försvaret under krigstiden, med socialdepartementet som överordnat organ (Rosander & Olgarsson, 2014, s. 24).

Stötvågstunnel bergrum
Nedfarten till skyddsrummet från Katarinavägen.

Redan vid den här tiden strävade man efter att separera det civila försvaret från det militära försvaret i syfte att begränsa det militära inflytandet över skyddet av välfärdsstaten. Utvecklingen av det civila försvaret började nu omfatta nästan hela samhället för att öka motståndskraften. Efter andra världskrigets slut intensifierades diskussionerna om hur civilförsvarsorganisationen skulle utformas. Efter krigets slut uppstod frågan om det skulle finnas en fredstida organisation parallellt med en för krigstid. Efter noggrant övervägande av för- och nackdelar beslutades det att ha separata organisationer: en fredstida med fokus på frågor som utrymning och skyddsrumsfrågor (Rosander & Olgarsson, 2014, s. 25-26). Under hösten 1944 upphörde de två statliga organisationerna att existera, och i stället etablerades Civilförsvarsstyrelsen. Denna nya statliga organisation var verksam fram till 1986, då dess ansvarsområden och uppgifter överfördes till det nybildade Statens räddningsverk. Den omfattande omorganiseringen på 1980-talet medförde också ett ökat ansvar för kommunerna på lokal nivå (Rosander & Olgarsson, 2014, s. 25).

“Beslutet innebar att så kallade fullträffsäkra skyddsrum för civilbefolkningen skulle byggas i de största städernas centrala delar” (Rosander, 2014, s.27).

Frågan om byggandet av skyddsrum var under många år en central och komplex fråga. Den blev så pass betydelsefull att den år 1948 togs upp i en särskild utredning, vilken sedan ledde till ett riksdagsbeslut 1951. Detta beslut resulterade i konstruktionen av stora befolkningsskyddsrum i landets största städer, vilka var avsevärt större än de vanliga skyddsrummen som också behandlades i utredningen.

Den ansvarige ministern eftersträvade dock skyddsrum av högsta kvalitet som skulle vara fullträffsäkra, istället för de vanliga skyddsrummen som föreslogs i utredningen. Utöver frågan om skyddsrum blev det allt mer oklart vem som hade det högsta befälet över det civila försvaret i olika situationer. Slutligen enades man om att det inom den högre regionala ledningen krävdes en civilbefälhavare, motsvarande militärbefälhavaren, med ansvar för ett geografiskt område (Rosander & Olgarsson, 2014, s. 27).

Katarinabergets skyddsrum
De stora betongfyllda detonationsportarna som vardera väger 51 400kg och skjuts på plats när faran lurar utanför. 

Under 1950-talet genomgick den dåvarande civilförsvarsplaneringen en omvälvande förändring. Detta berodde på den snabba utvecklingen av kärnvapen, där både USA och Sovjetunionen hade påbörjat en kapprustning. År 1953 inleddes en omfattande civilförsvarsutredning som tog fem år att slutföra. Utredningens mål var att skifta fokus från att bygga skyddsrum till att planera för evakuering av områden som kunde vara i farozonen. I utredningens inledning trodde man fortfarande att de högkvalitativa skyddsrummen skulle klara av de tillgängliga atomvapnen. Dock, redan efter två år, presenterade utredningen ett delbetänkande som resulterade i en proposition till riksdagen. Denna proposition innefattade förändringar i civilförsvarslagen gällande byggandet av skyddsrum och innebörden av evakuering. Riksdagen godkände propositionen, och tillsammans med den så kallade “mars-promemorian” indikerade det alltmer att evakuering av civilbefolkningen var den mest effektiva åtgärden för att skydda befolkningen. Genom promemorian slopades kravet på att bygga individuella normalskyddsrum i bostadshus (Rosander & Olgarsson, 2014, s. 29).

Frågan om skyddsrum återkom på 1970-talet när nya hotbilder började ta form. De enorma evakueringarna av städer ansågs nu vara orealistiska på grund av logistiska utmaningarna med utrymning av befolkningen. Den nya hotbilden, präglad av snabba händelseförlopp och konventionella vapen, ledde till att fokus skiftades från evakueringsplaner till frågor om skyddsrum. En utmaning var att det inte hade byggts skyddsrum i den önskade takten under större delen av 1960-talet. Nya byggnationer blev prioriterade, och designen av skyddsrummen inriktades nu på att vara hållbara och ge varje individ mer utrymme. Hotet om atomvapen minskade samtidigt som hoten om attacker med konventionella vapen ökade. Därmed minskade de tekniska kraven på skyddsrum för kärnvapenskydd, och endast en skyddsnivå infördes för att bedöma skyddsrummens styrka (Rosander & Olgarsson, 2014, s. 46).

“I händelse av krig skulle Länsstyrelsen gå in i en särskild organisation, Krigslänsstyrelsen, där man samlokaliserad med den militära ledningen ansvarade för det civila försvaret” (Rosander, 2014, s.36)

Genom åren har flera utredningar lett till olika omorganiseringar. Med den nya civilförsvarslagen som trädde i kraft 1960 delades civilförsvaret in i två huvudgrenar: det allmänna civilförsvaret och verkskyddet. Verkskyddet hade till uppgift att skydda industrier och anläggningar av strategisk betydelse. En viktig förändring var att Länsstyrelsen utsågs som den regionala civilförsvarsmyndigheten med ansvar för det civila försvaret i respektive län. Länsstyrelsen tilldelades omfattande befogenheter, inklusive ansvar för hälso- och sjukvård, trafik och försörjningsfrågor i krigssituationer. Dess roll var att fungera som knutpunkt och regional samordnare för planeringen. Samordningen mellan länsstyrelserna och den högre regionala nivån hanterades av civilbefälhavaren inom det specifika civilområdet (Rosander & Olgarsson, 2014, s. 36).

Katarinabergets skyddsrum
Längst ned på de betongfyllda portarna finns små “plogar” som ska putta upp metallskivorna vid stängning.

Under åren framträdde olika samordningsproblem mellan de olika nivåerna, vilket ledde till riksdagsbeslut på 1980-talet om att skapa nya myndigheter. Dessa myndigheter var Överstyrelsen för civil beredskap och Statens räddningsverk. Överstyrelsen ansvarade för ledning och samordning, medan Statens räddningsverk hade ansvar för befolkningsskydd och räddningstjänst på alla nivåer av konflikter. Införandet av dessa myndigheter medförde att den centrala myndigheten Civilförsvarsstyrelsen avvecklades (Rosander & Olgarsson, 2014, s. 49). Från mitten av 1980-talet ökade kommunernas ansvar markant genom en decentralisering där det övergripande planeringsarbetet överfördes till kommunerna. Kommunerna fick även ledningsansvar i krigssituationer. Under denna period återinfördes hemskyddet som en integrerad del av det lokala civilförsvaret. Kommunerna delades upp i hemskyddsområden, som i sin tur var indelade i ytterligare områden. Syftet med hemskyddsområdena var att fungera som en länk mellan invånarna och civilförsvarsorganisationen, särskilt när det gällde informationsutbyte och rådgivning (Rosander & Olgarsson, 2014, s. 48). Under 1980-talet befann sig Sverige på en andra plats i jämförelse med andra europeiska länder när det gällde storleken på civilförsvarsbudgeten.

3. Allmänt om skyddsrum

Det finns en rad regleringar som påverkar skyddsrum och dess utformning. Genom åren har tekniska bestämmelser för normalskyddsrum publicerats, bland annat av Kungliga Civilförsvarsstyrelsen. Dessa publikationer skiljer sig från senare utgåvor. I publikationen ASkr54 (Anvisningar för anordnande av skyddsrum) från 1954 beskrivs att skyddsrum, med hänsyn till skyddsnivå, delas in i tre kategorier: fullträffsäkra-, normal-, och splitterskyddsrum. Fullträffsäkra skyddsrum, som kan konstrueras helt insprängda i berg, anses som det bästa och enklaste sättet att garantera högt skydd. Bergtäckningen vid dessa skyddsrum skulle minst uppgå till 15 meter för att ge ett tillfredsställande skydd. Det framgår även att nettogolvytan per skyddad person var 0,5 kvadratmeter. Gällande fullträffsäkra skyddsrum fanns ingen övre gräns för antalet personer som kunde söka skydd, istället begränsades antalet av tillgängliga ingångar och anläggningens storlek. Redan vid denna tid skulle olika typer av normal- och fullträffsäkra skyddsrum anordnas så att utrymmet kunde användas till annat ändamål i fredstid, exempelvis som lagerlokaler och garage (Kungliga Civilförsvarsstyrelsen, 1954). Vid 1962 års publicering av tekniska bestämmelser för normalskyddsrum uppgick nettoytan per skyddsrumsplats till 0,75 kvadratmeter. Vidare beskrivs hur skyddsrummens användning under fred reglerades av föreskrifter utfärdade av Civilförsvarsstyrelsen, där utrymmena i största möjliga mån fortfarande skulle kunna användas under fredstid (Kungliga Civilförsvarsstyrelsen, 1962).

4. Gigantiska anläggningar under Stockholm

Redan under andra världskriget påbörjades byggandet av större skyddsrum under markytan. Ett av de första större befolkningsskyddsrummen i Stockholm var Hötorgets skyddsrum. Till skillnad från de fyra andra befolkningsskyddsrummen som byggdes i staden från och med 1950-talet, var Hötorgets skyddsrum inte konstruerat för att skydda mot kärnvapen. Beslutet att bygga skyddsrum på djupet i Stockholm vid den tiden påverkades av flera faktorer. Det fanns en stor brist på parkeringsplatser på grund av det ökande antalet fordon som dagligen registrerades. Dessutom ökade hotet från kärnvapen, och det blev allt svårare att bortse från risken att Sverige kunde drabbas. Stockholm ansågs vara en potentiell måltavla för de kraftfulla kärnvapen som östblocket hade utvecklat (Krisinformation, 2022).

Klara skyddsrum
Evakueringstrapporna till understa våningen i Klara skyddsrum. Parallellt över denna trappa löper en ytterligare som leder in i översta våningen.

För att lösa dessa två problem byggdes stora skyddsrum djupt under markytan som i fredstid kunde fungera som parkeringsgarage och därmed frigöra yta på gatorna. Finansieringen av dessa anläggningar möjliggjordes genom att använda utrymmet som garage under fredstid (Krisinformation, 2022). Vid höjd beredskap eller krig skulle dessa skyddsrum kunna rymma upp till 50 000 personer samtidigt, baserat på den nettoyta per person som gällde enligt dåvarande regelverk.

4. Katarinabergets skyddsrum

Bilägarnas Inköpscentral stod för projektet med parkeringsgarage i Katarinaberget och ett 35 årigt avtal med Stockholms stad tecknades. Syftet med avtalet var att byggnationen av parkeringsgaraget fick ske om det kunde iordningsställas som skyddsrum (Jakobsson, 2011) 1952 hade sprängningarna i berget precis startat och för att optimera effektiviteten kom arbetet att ske från två håll och sedermera ansluta halvvägs. Dessa två infarter skulle bli huvudingångarna med placering vid Katarinavägen samt Tjärhovsgatan. Det var från dessa ingångar som fordon skulle färdas in och ut ur berganläggningen. Inom ett år hade de olika borrlagen mötts halvvägs och de tidigare sektionerna blir övergick till en 400 meter lång tunnel, vilken skulle komma att utgöra själva skyddsrummet. Utöver den extrema längden på tunneln kom även anläggningen att uppföras i tre våningar, för att maximera antalet skyddsplatser. En gigantiskt anläggning långt ner i Stockholms underjord hade nu börjat ta form (OK, u.å).

Läs även: Hötorgets skyddsrum

Lastbilarna arbetade kontinuerligt under en lång tid med att få bort all den stenmassa som sprängdes bort och totalt rörde det sig om 105 000 m3, vilket är otroliga mängder (OK, u.å). Stenmassorna kunde sedan användas till framställning av betong vid byggnationer. Det tomma bergutrymmet skulle nu inredas och det var armeringen som först skulle på plats. Åtgången på armeringsjärnen var så mycket som 700 000 kg som sedan skulle kläs med 12 000 m3 betong (Benkar, u.å). Arbetet inne i bergrummet var väldigt ansträngande för byggarbetarna både på grund av vistelsen i den mörka och trånga underjorden men också för tyngden på arbetsmaterialet. Sammantaget kan sägas att arbetsmiljön inte var optimal.

Katarinabergets Skyddsrum
Efter ett stort antal sprängningar kan grävskoporna lasta bort all sprängsten som ska fraktas ut från urberget. Från Lantz, G. (1952). Katarinavägen. Ett blivande bergskyddsrum, som i fredstid ska fungera som garage [Fotografi]. https://stockholmskallan.stockholm.se/post/12748 .CC-BY
Katarinabergets skyddsrum
Skyddsrummet med dess storlek är imponerande. Vid fredstid fungerar detta som garage.

Resultatet av arbetet blev ett färdigställt skyddsrum med den största kapaciteten i landet. Katarinabergets bergrum konstruerades med plats för 20 000 personer eller ca 550 bilar. Det fick även titeln som världens största atombombsäkra skyddsrum med sin yta på 15 900m² uppdelat på tre våningar (OK, u.å).

Inrymningsvägar

För att kunna navigera i berganläggningen byggde man så kallade ”karuseller” där både fordon och skyddssökande kan ta sig till de olika våningsplanen på ett enkelt sätt. Varje våningsplan skyddas av stora detonationsportar som har till uppgift att ta emot den kraftiga luftstötvåg efter en explosion. Vid de stora ingångarna installerades betongportar i två sektioner som skulle föras via räls för att täcka ingången till våningsplanet. Varje sektion av portarna väger 25,6 ton vilket ger en totalvikten på över 51 ton per ingång och man beräknade att denna dimension skulle hålla emot luftstötvågen från kärnvapen (OK, u.å). Beräkningen utgick från en begränsad styrka som kunde tänkas användas, med referens av de bomber som släpptes under andra världskriget. Innanför stötvågsgränsen finns gasgränsen med ståldörrar som har till uppgift att hålla tätt mot eventuella stridsgaser som kan användas i krigsföring.

Katarinabergets skyddsrum
Inrymningstrappor till skyddsrummet under byggnation av anläggningen. Från Ehnemark, J. (1955). Berggaraget i Katarinaberget. Garaget ska även bli ett atombombsskyddsrum för 20,000 människor [Fotografi] https://stockholmskallan.stockholm.se/post/13795 .CC-BY
Katarinabergets skyddsrum
Inrymningsvägar på var sida om skyddsrummet finns. Totalt finns elva inrymningsvägar för att folk snabbt ska kunna ta sig ner i de skyddade delarna. Inrymningsvägen på bild leder ned från Högbergsgatan.

Utöver huvudingångarna sprängde man även ut bergmassor för att möjliggöra flertalet inrymningsvägar via långa trappsystem mot skyddsrummet. Totalt byggdes elva ingångar med tunnelsystem som sträcker sig under delar av Södermalm. De ingångar som leder in mot skyddsrummet byggdes med stötvågsfickor och stötvågs- och gasgränser för ett maximalt skydd mot vapenverkan. Trappsystem i flera våningar byggdes vid några ingångar så de skyddssökande snabbt ska kunna ta sig in till respektive våningsplan på en kortare tid.

Utöver de större inrymningsvägarna finns en hiss fanns som ska underlätta passage ned mot skyddsrummet. Gissningsvis är denna troligtvis mer användbar i fredstid med syfte att utgöra en handikappsvänlig ingång.

”20 000 personer kan samtidigt skyddas i anläggningen, 5 000 personer kan beredas sovplatser i skyddsrummet.”

Maskinhallarna

Två stora maskinanläggningar med utrustning som mäter tre våningar i höjd byggdes i anslutning till var ände på den långa tunnel som utgör skyddsrummet. Dessa stora maskinhallar inhyste sedermera allt som krävdes för att anläggningen skulle fungera. Detta innefattar reservkraft, vattentillförsel, kylanläggning och cisterner för drivmedel. Dessa maskinhallar renoverades under åren1989-1990 för att tillgodose de krav som ställs vid skyddsrum (OK, u.å).

Berganläggningen konstruerades med egen reservkraftsanläggning i beredskap om stadens ordinarie elnät slogs ut. 

Reservkraften utgjordes av sju stora dieselmotorer och var länkade till generatorer som utgjorde totalt 750 000 voltampere i reservkraft. Detta var fullt tillräckligt för att kunna driva anläggningen helt avskärmad från omvärlden.

Här behövdes rikliga mängder med friskluft som försåg aggregaten och höll dem i en stadig temperatur. Avgaserna gick sedan upp genom rör mot markytan där det släpptes ut. För att kunna driva motorerna byggdes enorma cisterner där 102 000 liter drivmedel skulle förvaras.

Läs även: Kärnvapenskyddet under kyrkogården

Behovet av rent vatten och friskluft i en krissituation i ett skyddsrum där tusentals människor finns placerade är en självklarhet. 

Vattenförsörjningen designades för att kunna förse skyddsrummet med vatten från stadens vattennät som primär källa. Skulle vattnet på något sätt bli odrickbart eller att stadens vattenverk inte längre förser vatten fram till berganläggningen fanns flera egna brunnar som skulle användas.

Men för att kunna kyla ned den ingående luften i skyddsrummet räknade man även här med reservplaner. Så pass många personer på den ytan skulle bilda enorma mängder värme som även skulle kunna kylas ned av de 200 000 kilogram is som inrymmdes i isbassängerna i berget (OK, u.å). 

5. Katarinabergets skyddsrum idag

Då anläggningen under många år inte fått det underhåll som möjligtvis borde ha tilldelats har detta bidragit till att delar i berget gått sönder. Känslan man fick av att gå omkring därnere var att anläggningen var övergiven på sina håll. I och med att den nya bussterminalen byggs i anslutning till detta skyddsrum har man påbörjat arbeten även här. Dock är det oklart om denna anläggning förblir kvar i framtiden eller ej, det återstår att se.

De uppdaterade regelverken gällande ytan per person i skyddsrum har medfört att platserna i skyddsrummet minskat markant. Vid en intervju till Tidningen Klassiker (nr3, 2007) bedömer Stockholms brandförsvar att kapaciteten minskat till mellan 12 500 och 15 000 platser (OK, u.å). SvD (19 sep 2023) beskriver att kapaciteten har sjunkit till runt 11 000 personer, vilket kan tyda på att regelverket för ytan per person ökat ytterligare.

Den 30 mars 2016 stängde OKQ8 sin bensinstation som var belägen i berganläggningen med infart från Katarinavägen. Macken hade då varit placerad vid Katarinagaraget (skyddsrummet) i över 60 år. Nedläggningen var en följd av byggnation av bussterminalen i samma berg (OK, u.å).

Katarinabergets bergrum/skyddsrum

Katarinabergets skyddsrum
Under invigningen av bensinstationen i Katarinabergets Skyddsrum. Från Blomquist, Å. (1955). Katarinabergets skyddsrum/garage. Bensinstationen invigs [Fotografi]. https://stockholmskallan.stockholm.se/post/16472 .CC-BY 

Referenslista:

Från Benkar. (u.å) Skylt. [fotografi]. https://www.benkar.se/glomdarum/galleri/Civilforsvar-Totalforsvar/KatarinaBefolkningsskyddsrum/slides/32_IMG_8786e.html

Jakobsson, H. (2011). Tidskapseln i Katarinaberget. https://hjak.se/2011/05/02/tidskapseln-i-katarinaberget/

Krisinformation. (2022). Följ med ner i ett av Sveriges största skyddsrum. https://www.krisinformation.se/artiklar/folj-med-ner-i-ett-av-sveriges-storsta-skyddsrum

Kungl Civilförsvarsstyrelsen. (1954). Anvisningar för anordnande av skyddsrum. (2 uppl). MSB. https://www.msb.se/siteassets/dokument/amnesomraden/krisberedskap-och-civilt-forsvar/befolkningsskydd/skyddsrum/aldre-skyddsrumsregler-och-handbocker/typ_1_skyddsrumsregler-1954-askr_54.pdf

Kungl Civilförsvarsstyrelsen. (1962). Tekniska bestämmelser för normalskyddsrum. MSB. https://www.msb.se/siteassets/dokument/amnesomraden/krisberedskap-och-civilt-forsvar/befolkningsskydd/skyddsrum/aldre-skyddsrumsregler-och-handbocker/typ_2_skyddsrumsregler-1962-nskr-62.pdf

OK. (u.å). Katarinagaraget – ett riktigt atomgarage. https://www.ok.se/historia/agerande-i-kristider/katarinagaraget-ett-riktigt-atomgarage

Rosander, L., & Olgarsson, P. (2014). Om kriget kommer. Roos & Tegner.

SvD. (2023). Stockholms största skyddsrum rustas upp. https://www.svd.se/a/abEK0M/stockholms-storsta-skyddsrum-i-katarinaberget-rustas-upp




Leave a Comment