BasC

Varje flygbas behövde en säker(fortifikatorisk) plats där det mesta skulle kunna skötas ifrån i ofred. Detta var en Bascentral (BasC) till en av landets alla militära flygplatser.

Det är vid utbyggnaden av Bas90 systemet som en fortifikatorisk skyddad central som på tal för att ta hand om Basbataljonen och dess verksamhet inkluderat både kort och långsiktig verksamhet.

Som vanligt så finns inte dessa anläggningar precis vid vägkanten till någon större väg. Oftast inte iallafall.. Och så var inte fallet nu heller.

En bra bit ut i skogen ,genom flera bondgårdar och förbudsskyltar kom man tillslut fram till denna central som är byggt på 90-talet vid Veckeln. Väldigt ny för att vara en anläggning av detta slag. Skyddad mot stridsgaser och stötvågor av hyfsad stor kraft ligger denna fastighet en bit under marknivå.

Härinne fanns det man behövde för att kunna överleva en kortare tid. Bunkern var utrustad med eget kraftverk och här fanns även olika hygienutrymmen samt logement. Rinnande vatten och ren luft är en självklarhet.

Mer text kommer.

Ingångsporten till bunkern. Innanför grinden fortsätter en stötvågstunnel en bit in för att sedan ta en in till bunkern.
Den första stötvågsdörren vid huvudingången in till bunkern. Stötvågstunneln fortsätter en liten bit efter dörren för att motverka skada på själva dörren.
När man har passerat stötvågs- och gasgränser så kommer man in till denna korridor som man kan kalla för huvudkorridoren. På varsida om korridoren finns idag två stora utrymmen som tidigare innehållit innerväggar till flera mindre rum.
Inne i ett av dom större rummen. Nu kan man tydligt se i både tak och golv dom skenor där innerväggarna har suttit.

 

Samma rum ur en annan vinkel.

 

Det finns en mängd ingångar till dom båda skeppen. idag är allt rensat och bara betongen finns kvar.

 

Det andra stora skeppet i anläggningen. Här fanns troligtvis hygienutrymmen och logementen till dom arbetande ,många tecken tyder på det iallafall. Det här utrymmet har också tidigare avdelats med innerväggar som utgjorde mindre rum.
En del av den låsmekanism tillhörande stötvågsdörren.

 

I “logementsdelen” finns denna lilla utbyggnad. Ventilation har säkerligen funnits därinne tidigare och utrymmet har varit gastätt.

 

Fortsätter man vidare ner längs huvudkorridoren så kommer man fram till detta rum där kraftverket och alla förnödenheter fanns för att kunna hålla igång bunkern i ofred.
.

 

Den luckan som finns på vänster sida i bild leder ut till luftintaget och dess stenfilter. Oljetanken till dieselmotorn är den stora kuben mitt i bild.

 

Här är plattan där dieselverket tidigare stått. Uttaget i väggen är anslutning till avgasröret.
En närmare titt på röret.

 

En hel drös med ventilhål. vet inte om det tidigare suttit övertrycksventiler här eller om dom var monterade i nästa vägg. I bakgrunden syns nödutgången och luftintag nr2.

Närmare titt på nödutgången samt ventilerna. Den gråa “luckkarmen” framför hålen har troligtvis hållit tätt mot gaser.
I huvudkorridoren finns en massa hål och krokar för ventilation ,kablar och dyligt som tidigare suttit monterade.

 

En titt till på huvudkorridoren och blickar framåt mot rummet med Kragget (dieselmotorn).

 

Hålen där övertrycksventiler tidigare funnits. Man har verkligen plockat bort så mycket som möjligt ifrån bunkern.

 

En dusch i logementsdelen. En del av detta rum var klätt med matta ,precis som i badrum.

 

En gammal innervägg som revs och lämnade några märken i golv och vägg.
Påväg tillbaka ut ur skyddet och den tjocka stötvågsdörren.

 

Stänga efter sig är viktigt så inte fel folk tar sig in i anläggningen.

 

 

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *